ساحت

اصول طراحی ایکس سرور

Posted in نرم افزار by محمد on اوت 1, 2008

اين پست رو قبلا تو بلاگ ياهو 360 نوشته بودم. اما ميخوام واسه آرشيو هم كه شده اينجا هم باشه.

واسه اونايي كه نميدونن: ايكس سرور در واقع قلب گرافيكي لينوكسه.

ترجمه شده از: ویکی پدیا

در سال 1984، دو تن از برنامه نویسان ارشد X Server، قراردادهای برنامه نویسی در آن را به شکل زیر تدوین کردند:

– امکان جدیدی به برنامه اضافه نکنید مگر اینکه مطمئن هستید با امکانات موجود بخشی از مسائل قابل حل نیستند.

– به همان اندازه که باید بدونید سیستمتون چی کار قراره بکنه، باید بدونید که سیستمتون چی کار قرار نیست بکنه. برای براورده کردن نیازهای همه دنیا تلاش نکنید. به جای اون نیازهای آینده رو پیشبینی کنید و جوری برآوردشون کنید که با روشهای قبلی مطابقت داشته باشه.

– تنها چیزی که از داشتن تنها یک مثال بدتره اینه که کاری اساسا مثال نداشته باشه. (به اندازه کافی مثال بزنید)

– اگه درک درستی از مساله ای وجود نداره، بهتره اساسا حل نشه.

– اگه در روش شما با 10% کار، 90% نتیجه حاصل میشه، بهتره از یه روش آسونتر استفاده کنین.

– قسمتهای پیچیده رو تا اونجایی که میشه از بقیه قسمتها جدا کنید.

– تا اونجایی که میشه به جای ایجاد سیاستها (بایدها و نبایدها)، به ارائه مکانیزم ها (کارهای مشخصی که باید انجام شوند) بپردازید.

در خلال طراحی X11 قانون اول به این شکل تغییر کرد:

امکان جدیدی اضافه نکنید مگر اینکه مطمئن هستید یک برنامه واقعی به آن احتیاج پیدا خواهد کرد.


Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: