ساحت

تبار شناسی اخلاق

Posted in يادداشت by majid on مارس 9, 2009

امروز بالاخره بعد از 3 سال دوباره کتاب «تبار شناسی اخلاق» اثر نيچه رو شروع کردم. 3 سال پيش به صورت کاملا
ناموفق اين کتاب رو به صورت نصفه نيمه رها کردم چون احساس کردم هنوز برای من خوندنش خيلی زوده.
ولی خوب اين کتاب به چند دليل برای من خيلی مهم بود
1- نيچه جزو معدود بزرگ فيلسوفانی قرن 19 هست که تا اخرين لحظه عمر سيستم تفکرش به سمت مسيحيت گرايش پيدا نکرد.
شايد نقطه متقابل نيچه در اين مورد کانت باشه.
2- شايد بشه گفت اين کتاب تمام افکار و نظريات نيچه رو به صورت قابل فهمتری منظم کرده. و شايد تنها کتابی باشه که
روانشناسی تاريخی بشر رو از زمان روم باستان تا شروع دموکراسی رو در بر ميگيره.
3- نيچه در اين کتاب تنها اخلاق و ارزشهای مسيحيت رو بازنگری نميکنه بلکه اينکار رو در مورد دموکراسی نوپای زمان
خودش هم انجام ميده.
البته خوندن نيچه هميشه سخته نه فقط به خاطر سبک پيچيدش بلکه به اين خاطر که نيچه اونقدر قوی و تند همه داشتهای ارزشی
انسان رو زير سوال ميبره که خيلی وقتا به ادم بر ميخوره و خود به خود در برابرش موضع ميگيره.
شايد برای اينکه نيچه در اين کتاب چی ميخواد بگه چيزی بهتر از يه پاراگراف از مقدمه اين کتاب نباشه:
«ما خود برای خود نآشناخته ايم. ما هرگز پی خود نگشته ايم پس چگونه روزی خود را بيابيم؟
خوشا که چه به هنگام آموختم که پيش داوری ايزدمدار را از پيشداوری اخلاقی جدا کنم و در جهانی ديگر در پی خاستگاه شر
نگردم.آدمی در چه اوضاعی اين حکم های ارزشی خير و شر را بنياد کرده هست؟ و اين ارزشها را چه ارزشی است؟ »

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: