ساحت

تبار شناسی اخلاق

Posted in يادداشت by majid on مارس 9, 2009

امروز بالاخره بعد از 3 سال دوباره کتاب «تبار شناسی اخلاق» اثر نيچه رو شروع کردم. 3 سال پيش به صورت کاملا
ناموفق اين کتاب رو به صورت نصفه نيمه رها کردم چون احساس کردم هنوز برای من خوندنش خيلی زوده.
ولی خوب اين کتاب به چند دليل برای من خيلی مهم بود
1- نيچه جزو معدود بزرگ فيلسوفانی قرن 19 هست که تا اخرين لحظه عمر سيستم تفکرش به سمت مسيحيت گرايش پيدا نکرد.
شايد نقطه متقابل نيچه در اين مورد کانت باشه.
2- شايد بشه گفت اين کتاب تمام افکار و نظريات نيچه رو به صورت قابل فهمتری منظم کرده. و شايد تنها کتابی باشه که
روانشناسی تاريخی بشر رو از زمان روم باستان تا شروع دموکراسی رو در بر ميگيره.
3- نيچه در اين کتاب تنها اخلاق و ارزشهای مسيحيت رو بازنگری نميکنه بلکه اينکار رو در مورد دموکراسی نوپای زمان
خودش هم انجام ميده.
البته خوندن نيچه هميشه سخته نه فقط به خاطر سبک پيچيدش بلکه به اين خاطر که نيچه اونقدر قوی و تند همه داشتهای ارزشی
انسان رو زير سوال ميبره که خيلی وقتا به ادم بر ميخوره و خود به خود در برابرش موضع ميگيره.
شايد برای اينکه نيچه در اين کتاب چی ميخواد بگه چيزی بهتر از يه پاراگراف از مقدمه اين کتاب نباشه:
«ما خود برای خود نآشناخته ايم. ما هرگز پی خود نگشته ايم پس چگونه روزی خود را بيابيم؟
خوشا که چه به هنگام آموختم که پيش داوری ايزدمدار را از پيشداوری اخلاقی جدا کنم و در جهانی ديگر در پی خاستگاه شر
نگردم.آدمی در چه اوضاعی اين حکم های ارزشی خير و شر را بنياد کرده هست؟ و اين ارزشها را چه ارزشی است؟ »

پاسخی بگذارید

