ساحت

انتخابات(1): تقلب و تخلف

Posted in يادداشت by محمد on ژوئیه 9, 2009

تو این مجموعه پست میخوام نظر خودم رو در مورد انتخابات و نتیجه ای که باید از اون بگیریم بنویسم. این نظر یه جامعه شناس یا یه محقق علوم اجتماعی نیست. نظر یه شهروند عادیه و نتیجه گیریهایی که از مشاهده محیط اطرافش میکنه.

1- وقتی عده ای از هموطنان انسان به خاطر این عقیده که در انتخابات تقلب شده به خیایبانها ریختند و مورد بی احترامی و مهرورزی (!) قرار گرفتند، خیلی سخته بشه از این عقیده که «در انتخابات تقلب معنی داری انجام نشده» دفاع کرد. البته و صد البته رفتارهای وحشیانه «گاردی ها» با مردم، خشم و انزجار هر کسی رو بر می انگیزه. البته و صد البته یک جانبه گراییها در زمان رسیدگی به شکایات، حماقتهای تلویزیون دولتی، نامردمیها در خطبه های نماز جمعه های این چند هفته و وجود انسان کوتاه قدی به نام احمدینژاد در منصب ریاست جمهوری، داد انسان رو در میاره. اما همه اینها دلیل نمیشه که از قبول یک واقعیت تلخ طفره بریم: «در انتخابات تقلب معنی داری انجام نشده».

2- بیانیه ای خوندم از ستاد صیانت از آرای میرحسین (یا همچو اسمی) در باره تقلبهایی که در انتخابات انجام شده. شاید اون بیانیه برای من محکمترین دلیل بود که چرا در انتخات تقلب نشده. در واقع حتی تمام موارد تقلب ذکر شده در اون نوشته هم نمیتونه نتیجه آرا رو به طرز محسوسی جابجا کنه. و البته اگر موارد مستدل بیشتری برای ذکر وجود داشت قطعا تشکیلات آقای موسوی به طور مکتوب به اونها اشاره می کرد.

3- بیایید تفکیک قائل شیم بین شایعات بی اساسی که به خصوص در موارد بحرانی پخش میشه و اخبار واقعی. «چند ملیون برگ رای سفید در بعد از انتخابات بلاتکلیف بوده» (در حقیقت با برگه های رای مثل اسکناس رفتار میشه و سیستم اداری سختی بر گردش اونها نظارت میکنه). «سیستم کامپیوتری تجمیع، آرا رو چند برابر میکنه» (دوستی که این شایعه رو پخش کرده سواد کامئوتری ملت رو در حد حلقه تکرار ویژوال بیسیک فرض کرده). متن اعتراضات آقایان به شورای نگهبان حقیقتا قابل تامل هست: عملا بدون موارد مستدل (به جز آقای رضایی).

4- مجددا بیایید تفکیک قائل شیم: این بار بین تقلب و تخلف. رفتار دولت آقای احمدینژاد در ماههای پیش از انتخابات عملا به معنی رشوه به مردم ایران بود. سخنرانیهای سران حکومتی در کردستان چیزی جز تبلیغات انتخاباتی نبود. سفرهای استانی ترجمه عوامفریبی بود. اینها همه حقایقی هستند که معنی تخلف دارند و نه تقلب. تخلف یعنی اقداماتی غیر قانونی که منجر به معطوف شدن نتیجه انتخابات به نفع یک نامزد خاص می شوند. متاسفانه در کشور ما به خاطر عدم وجود ساز و کارهای مناسب قانونی، امکان بررسی این تخلفات وجود ندارد. به خصوص که عالیترین مقام کشور که اتفاقا به نهادی هم پاسخگو نیست در بخشی از این تخلفات «متهم» است.

5- بیایید با هم صادق باشیم دوستان. طیف اصلاحطلب مدت زیادیست که به صورت مکرر در انتخابات شکست میخوره. و البته بسیاری از اصلاحطلبان در دوره های پیش، عملا شکست رو پذیرفته بودند. باید دید این مساله چرا اتفاق میافته و چگونه میشه این شکستها رو به پیروزی تبدیل کرد؟

Advertisements

4 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. آرمین said, on ژوئیه 10, 2009 at 8:07 ق.ظ.

    تو چرا؟؟؟

  2. mohammad said, on ژوئیه 10, 2009 at 9:33 ق.ظ.

    سلام

    اول خوشحالم که اعلام موضع کردی

    دوم راجع به رفتار خشن و دیکتاتور منش حکومت صحبت کردی که خوب موضع ازادمنشانه‌ای بود.

    ولی با این جملهٔ که در انتخابات تقلب محسوسی رخ نداده ابدا موافق نیستم بنا‌ به دلایل زیر:

    ۱- احمدی نژاد ۲۴میلیون رای آورده از ۳۹ میلیون ارای ریخته شده به صندوق. اگه از این ۲۴ میلیون فقط۵ میلیون رای مخدوش باشه، رای احمدی نژاد زیر حد نصاب میره و انتخابات به دور دوم کشیده میشه.

    ۲- مسلما وقتی که حدود ۸۰% از ناظرهای موسوی و کروبی حق حضور در پروسه رای گیری رو نداشتن، نمیتونن مدرک مستقیمی دال بر تقلب داشته باشن و فقط میتونن تخلفات و شبهات رو اعلام کنن.

    ۳- فرظ کنیم تقلب نبوده و تخلف بوده، این نکته رو در نظر داشته باش که وجود تخلفات بزرگ به خودی خود سلامت انتخابات رو زیر سوال میبره. آیا مثلاً در یه مسابقه دو، اگه ثابت بشه که برنده دوپینگ نکرده (یعنی‌ تقلب نکرده) ولی تخلفات زیادی در اجرای مسابقه وجود داشته آیا برد برنده نباید مغشوش اعلام بشه؟ آیا گریز وزارت کشور از اجرای مراحل قانونی انتخبات (از رد ناظران تا شیوه شمارش آرا ۳۹ میلیونی ظرف ۵ ساعت و قطع کردن س‌م‌س از شب انتخابات و … ) یا رشوه‌های احمدی نژاد اینها تخلفات بزرگ آسم نمیگیرن؟

    ۴- شواهد تقلب وجود داره. ۱- آقای رضا یی اعلام کرد که حدود ۳ میلیون شماره کد ملی داره که به اون رای دادن (مقاله تابناک ۳ روز بعد از اعلام نتایج). ولی خوب به فرمان رهبری از ناموس مردم به قول خودش گذشت. ۲-حزب اعتماد ملی حدود ۳۵۰ هزار عضو رسمی داره. ولی به نظر میاد حتی اعضای حزب هم احمدی نژاد رو ترجیح دادن. ۳- سالهاست میدونیم جمعیت خاموش ایران کیا هستن. آمار وزارت کشور در مورد انتخابات قبلی رو نگاه کن. شرکت در روستاها و شهرهای کوچیک و حومه شهرها همیشه اکسریتی بوده و این منوال در انتخابات این دوره هم حفظ شده. آقا احمدی نژاد فی‌ واقع ۲۴ میلیون رای داشته باشه یعنی میبایست ۱۷ میلیون قبلی به اضافه ۷ میلیون از ارای هاشمی در دوره قبل رو مال خودش کرده باشه تا بتونیم بگیم فقط جمیت خاموش بوده که به موسوی رای داده. اگه در نظر بگیریم که غیر از جمعیت خاموش هم به موسوی رای دادن انوقت احمدی نژاد میبایست رای شماری از اصلاح طلب هرو هم مال خودش کرده باشه.

    جامعه آماری من خیلی‌ مناسب نیست برای اینکه از رای‌های احمدی نژاد صحبت کنم. ولی تو یکم دور و بر خودتو نگاه کن. آیا احمدی نژاد ۱۷ میلیون قبلی خودشو بین شمها حفظ کرده؟ گرفتن رای اصلاح طلب پیش کش.

    آخه برادر من احمدی نژاد در اروپا و آمریکا ۷۰% آرا رو مال خودش کرده؟ الله اکبر، تکبیر.

    ۵- محمد از این دلایل خیلی‌ زیاد هست. حوصله ندارم تایپ کنم حوصلت هم نمیشه بخونی. شاید نتونم یه فیلم از وزیر کشور در حین تقلب برات بیارم خوب آخه نزاشتن حضور داشته باشیم که فیلم بگیریم. که هرچند اگه بیارم مثل فیلم هاله نورش نفی میکنه. ولی میتونم فکرت رو به کار بندازم. خوب سالهاست با هم دوستیم و میشناسم مصلحت اندیشیهای دینی تورو. تقریبا مثل محسن رضا یی. به هر حال یکی به میخ یکی‌ به نعل زدن سیاست قدیمی شدهٔ. به قولا خیلی‌ سخته که کسیو که خودشو به خواب زده بیدار کرد.

  3. رحمان said, on ژوئیه 11, 2009 at 6:30 ق.ظ.

    چه مي كنه اين نياوز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    مي بينم كه جمع بندي مباحث مطرح شده توسط دوستان در نياوز رو به عنوان تراوشات ذهني خودت به خورد ملت مي دي 🙂
    شوخي كردم. مطالب جالبي نوشتي.
    البته من شك دارم كه خيلي از مواردي كه از اونها به عنوان تخلف ياد كردي رو بشه تخلف حساب كرد. به نظر من قانون ما انقدر فضا براي دور خوردن داره كه ميشه هر كاري رو بر اساس اون تفسير كرد و غير قانوني ندونست.
    البته هر كاري غير از تخلفات تابلويي مثل استفاده از بيت المال (مثلا روزنامه ايران) جهت تبليغ خود و تخريب رقيب!!! كه نمي دونم كي مسئول پي گيري و برخورد با اونهاست.
    ضمنا من يه جستجويي تو اينترنت كردم، ديدم رهبر انقلاب در دو انتخابات قبلي (دوره اول رئيس جمهور محبوب و دوستداشتني فعلي و دوره دوم آقاي خاتمي) به ترتيب يك و دو روز پس از انتخابات به رئيس جمهور تبريك گفته اند و استدلال دوستان مبني بر محرك بودن تبريك ايشان در روز 23 خرداد اساسا زير سوال مي رود.
    گرچه من شخصا با هرگونه تبريك به منتخب، قبل از تاييد شوراي نگبان، مشكل دارم ولي ظاهرا اين روالي است كه در فرهنگ سياسي ما معمول است.
    من قبول دارم كه تخلفاتي انجام شده ولي در عين حال معتقدم روند اعتراضها و مخالفتها نيز كاملا سازماندهي شده بوده است و نيز مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
    اصلاح طلبان هم به جاي گريه و لجبازي ناشي از شكايت از جر زني! رقيب، بهتر است طرحي نو دراندازند تا با اقبال بيشتري روبرو شوند.
    گرچه 13 ميليون هم رقم كمي نيست!!!!
    ولي 24>13

  4. مهم نیست said, on ژوئیه 11, 2009 at 4:17 ب.ظ.

    با خواندن متن شما برام اثبات شد این حرف هیتلر که دروغ رو اونقدر بزرگ بگویید که هیچ کس نتونه توی راست بودنش شک کنه.
    از شما می پرسم: باشه ما مردم عوام حتی در همون حلقه تکرار هم نمی دونیم اما شما که استادید به این سوال من جواب بدید: چند نفر می دونن که توی اتاق تجمیع که تنها 3 نفر بودن چه اتفاقی افتاده؟ حال این طور فرض کنیم که اعدادی از طرف دانشجو ارائه می شود که ظاهرا جمع صندوق های خرد است که هزاران نفر به وزارت کشور اعلام می کنند. پس می تواند این عدد به این صندوق ها مربوط نباشد و کسی هم شک نکند. در مرحله بعد آمار صندوق به صندوق بر مبنای اعداد اعلام شده باز سازی می شود. (در طی زمانی طولانی که در اختیار وزارت کشور بوده) در مرحله بعد اگر لازم بود و ملت گیر دادن انقدر وقت خریده شده که بر مبنای همین اعداد ساختگی صندوق هم آماده شود البته با هماهنگی با شورای نگهبان کافی است تنها برای 10% صندوق ها این کار صورت گیرد.
    خب حال با این وضعیت حتی اگر همه مردم به یک نفر رای داده باشند شما چگونه می توانید اثبات کنید که تقلب شده؟؟؟؟
    حال سوال دیگر بنده عوام این است که من اصلا به موسوی و احمدی نژآد کار ندارم. وقتی کروبی در دور قبل 7 میلیون رای داشته چه عقل سلیمی می تواند باور کند که 6 میلیون و 700 هزار رای ریزش کند؟ اونم با تشکیل حزب اونم با این همه فعالیت و اونم با نبودن در کارهای اجرایی که بنابراین طبیعتا توی این مدت هم گندی نزده
    حال اگر این 6 7 میلیون به صورتی که در بالا گفتم به نفع احمدی مصادره شده باشد ایجاد 3 میلیون رای دیگه و یا اضافه کردن این عدد به احمدی کاری داره؟؟؟؟
    به همین سادگی حاشیه 10 میلیونی که شما رو به شک می اندازه بوجود می آد
    من پیشنهادم اینه که
    به جای اینکه با خودمون صادق باشیم بهتره که به عقل خودمون احترام بذاریم و با همون دلایلی که شما گفتین و خوب هم گفتین که اینا باعث می شه آدم شک کنه که آخه چرا اگه واقعا 24 میلون رای دادن نیروی انتظامی عزیز آماده سرکوب و کشت و کشتار بود؟ چرا اینطوری همه چیز اعلام شد؟ چرا شورای نگهبان برای نشان دادن شمارش 10% آراء عکس هایی می ذاره که یه دسته کاغذ نو و تا نشده رو نشون می ده و در پایان با سابفه دروغ گویی آشکار احمدی نژآد و دولت نهم برای من یکی شکی نمی مونه که این ها که توی روز روشن دروغ می گن اون شب انتخابات شب تاریک بود و دیگه خدا می دونه اون شب چی کار کردن


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: